ROCZNY PLAN PRACY DYDAKTYCZNO – WYCHOWACZEJ I OPIEKUŃCZEJ ŚWIETLICY SZKOLNEJ

         Plan pracy świetlicy ma charakter otwarty i może być modyfikowany w trakcie realizacji. Może być opatrzony dodatkowymi tematami zajęć zaproponowanymi przez uczestników zajęć. Organizacja i plan pracy świetlicy wynikają z systemu wychowawczego oraz profilaktyki szkoły. Zajęcia powiązane są z kalendarzem roku szkolnego i podstawą programową oraz planem pracy szkoły. W trakcie zajęć stosowane są różne metody i techniki, by jak najbardziej dostosować rodzaj zajęć do zainteresowań i potrzeb uczniów.

Motto przewodnie naszej pracy brzmi:

,,Mów dziecku, że jest dobre, że umie, że potrafi” – z pism Janusza Korczaka.

Świetlica szkolna stanowi pozalekcyjną formę działalności wychowawczo-opiekuńczej szkoły. W świetlicy stwarzane są warunki do wypoczynku i relaksu, pomocy w nauce i odrabianiu zadań domowych, integracji z kolegami, wzmacniania więzi koleżeńskich i zawierania przyjaźni.

Świetlica zapewnia zajęcia świetlicowe dla uczniów, którzy:

pozostają pod opieką szkoły przed i po zakończonych zajęciach lekcyjnych,

oczekują na odebranie przez rodziców,

korzystają z wydłużonej opieki szkolnej z powodu innych okoliczności:

nie uczęszczają na zajęcia z etyki, religii,

nie uczęszczają z powodu zwolnienia w zajęciach wychowania fizycznego.

Grupa uczniów, którzy mogą pozostawać pod opieką jednego wychowawcy może liczyć maksymalnie 25 osób.

 Do głównych zadań świetlicy należy:

zapewnienie   zorganizowanej   opieki   wychowawczej   uczniom przed i po zajęciach,

zorganizowanie pomocy w odrabianiu lekcji i nauce, zapewnienie warunków do odrabiania zadań domowych oraz zorganizowanie pomocy dla tych uczniów, którzy sobie z zadaniami nie radzą,

zorganizowanie zajęć sprzyjających rekreacji fizycznej,

rozwijanie zainteresowań,

pomoc w wyrównywaniu braków,

wzmacnianie mocnych stron uczniów,

ćwiczenia i wzmacnianie pamięci oraz zdolności umysłowych,

rozwijanie kreatywności i innowacyjności.

Do szczegółowych funkcji świetlicy należy:

funkcja opiekuńcza: – zapewnienie opieki przed i po zajęciach,

funkcja wychowawcza: -kształtowanie właściwych postaw, zachowań oraz cech, które są niezbędne w życiu społecznym, przygotowanie wychowanków do podejmowania samodzielnych inicjatyw, kształtowanie postaw twórczych, utrwalanie właściwych nawyków, zagospodarowanie czasu wolnego, przestrzeganie zasad kultury i wzajemnego szacunku,

funkcja profilaktyczna: wspieranie uzdolnień i zainteresowań, kształtowanie pozytywnych relacji interpersonalnych, prowadzenie wczesnej interwencji dla uczniów, którzy należą do tzw. Grupy wysokiego ryzyka, przeciwdziałanie agresji i przemocy,

funkcja edukacyjna: rozbudzanie ciekawości poznawczej, rozpoznawanie uzdolnień i mocnych stron, indywidualizacja zadań, rozwijanie kreatywności, inwencji twórczej, stworzenie każdemu dziecku warunków do odniesienia sukcesu.

RAMOWY PLAN PRACY:

DZIAŁ ORGANIZACYJNY

DZIAŁ DYDAKTYCZNY

DZIAŁ WYCHOWAWCZY

DZIAŁ WSPÓŁPRACY ZE ŚRODOWISKIEM

DZIAŁ ORGANIZACYJNY

Zorganizowanie grup wychowawczych na podstawie kart zapisu.

Przedstawienie informacji na temat działalności świetlicy oraz żywienia dzieci na zebraniach z rodzicami – kierownik świetlicy.

Założenie i prowadzenie dokumentacji: karty przyjęć, dzienniki dla grup, miesięczne plany pracy, siatka godzin pracy wychowawców, podział czynności – odpowiedzialność za sprzęt, dekoracje, gazetki, – kierownik świetlicy.

Sprawy administracyjne:

–  organizowanie żywienia dzieci – kierownik przy współpracy z intendentem szkolnym,

– prowadzenie dokumentacji żywienia dla Centrum Usług Wspólnych w Sosnowcu – kierownik,

– współpraca z MOPS-em,

– pozyskiwanie sponsorów – kierownik.

Współpraca z Radą Pedagogiczną, pedagogiem, wychowawcami – rozpoznanie sytuacji dziecka w rodzinie – kierownik. Doskonalenie warunków pracy poprzez systematyczne uzupełnianie urządzeń, sprzętu i materiałów do prowadzenia zajęć – kierownik, wychowawcy.

DZIAŁ DYDAKTYCZNY

Wyrabianie u wychowanków samorządności, aktywności oraz umiejętności współżycia w grupie:

Opracowanie wspólnie z dziećmi regulaminu świetlicy – prace plastyczne.

Ogłoszenie konkursu „ Wzorowy Świetlik”.

Wyrabianie poczucia współodpowiedzialności za sprzęt i estetyczny wygląd pomieszczeń :

opieka nad kwiatami,

wzbogacanie w nowe eksponaty kącików zainteresowań dziecięcych,

drobne naprawy gier,

pomoc w wykonaniu dekoracji,

udział wychowanków w organizowaniu uroczystości i imprez,

organizowanie wypoczynku i rozrywki poprzez umiejętne zagospodarowanie czasu wolnego – na bieżąco, wychowawcy.

Rozwijanie zdolności i zainteresowań:

Zapewnienie warunków rozwoju zdolności muzycznych, plastycznych, technicznych, recytatorskich, sportowych w czasie zajęć świetlicowych:

zajęcia umuzykalniające:

zabawy ruchowe ze śpiewem,

słuchanie muzyki,

nauka piosenek,

konkursy piosenki dziecięcej,

zajęcia plastyczno-techniczne:

stosowanie różnorodnych technik plastycznych podczas wykonywania prac na dekoracje i kiermasze wychowanków,

udział w konkursach:

Barwy jesieni,

Kartka świąteczna,

Portret Mikołaja,

Ozdoby choinkowe,

Kotylion karnawałowy,

Portret Babci i Dziadka,

Najmilsza Walentynka,

Laurka na Dzień Kobiet,

Najpiękniejsza pisanka,

Pani wiosna,

Portret mojej mamy,

Sosnowiec moim miastem,

Sport to zdrowie,

Wakacje moich marzeń.

Zorganizowanie międzyszkolnych konkursów plastycznych:

,,Jesienny bukiet”

,,Świąteczny stroik”

Udostępnienie prac i zorganizowanie wystaw pokonkursowych w Miejskiej Bibliotece Publicznej w Sosnowcu.

małe formy teatralne:

przygotowanie inscenizacji na różne okazje,

organizacja spotkania dla przedszkolaków,

konkursy recytatorskie, konkursy pięknego czytania.

Organizowanie zajęć w ramach priorytetów ogłoszonych przez MEN:

wychowanie zmierzające do osiągnięcia ludzkiej dojrzałości poprzez kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno, uzdalniających do odpowiedzialnych decyzji,

ochrona i wzmacnianie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży,

doskonalenie kompetencji do pracy z uczniami przybyłymi z zagranicy, szczególnie z Ukrainy,

wykorzystanie w procesach edukacyjnych narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia na odległość,

wychowanie do wartości i kształtowanie patriotycznych postaw uczniów, kształtowanie postaw i respektowanie norm społecznych – pogadanki, wystawy, konkursy,

bezpieczne i efektywne korzystanie z technologii cyfrowych –

pogadanki

bezpieczeństwo w sieci i odpowiedzialne korzystanie z mediów społecznościowych,

upowszechnianie czytelnictwa i rozwijanie kompetencji czytelniczych wśród dzieci i młodzieży – zajęcia biblioterapeutyczne, akcja „Starsi czytają młodszym”, tydzień z legendami,

doradztwo zawodowe – zajęcia ,,Kim będę w przyszłości?”, stałe wzbogacanie kącików zainteresowań dziecięcych: restauracja, gabinet lekarski, bank, biuro, szkoła, konkursy budowania z klocków – mały architekt.

zajęcia sportowe:

prowadzenie zróżnicowanych gier i zabaw ruchowych,

rozwój podstawowych cech motorycznych: siły, szybkości, zwinności, wytrwałości,

częste zajęcia na wolnym powietrzu lub w auli szkolnej – gry drużynowe, wyścigi, rzuty do kosza, spacery, zabawy na urządzeniach placu zabaw.

zajęcia komputerowe:

relaks i odpoczynek przy grach komputerowych.

Kalendarz imprez i uroczystości:

„Pasowanie na Świetlika”- październik, Andrzejkowe wróżby – listopad, Spotkanie z Mikołajem – grudzień, Świetlicowa Wigilia – grudzień, Zabawa karnawałowa – styczeń, Dzień Otwarty Szkoły – luty, Powitanie wiosny – marzec, Spotkanie wielkanocne – kwiecień, Udział w Festynie Rodzinnym – maj, Dzień Sportu – czerwiec

Dzień Dziecka – czerwiec,

Uroczyste rozstrzygnięcie konkursu ,,Wzorowy Świetlik” – czerwiec.

Zajęcia w świetlicy podzielone są na bloki:

Pomoc w nauce – odrabianie zadań domowych, wyrównywanie braków,

-,,Sprawne ręce” – zajęcia plastyczno – techniczne rozwijające zdolności manualne,

Klub młodego czytelnika – rozwijanie umiejętności samodzielnego czytania i słuchania tekstu,

Piszę poprawnie – rozwijanie umiejętności poprawnego pisania,

,,Wesołe nutki” – zajęcia umuzykalniające i rytmiczne,

,,W zdrowym ciele zdrowy duch” – zajęcia sportowe,

,,Strefa relaksu” – zabawy odprężające, rozluźniające, zmniejszające stres.

DZIAŁ WYCHOWAWCZY

Stwarzanie warunków do uczestnictwa w kulturze oraz kształtowanie nawyków kultury życia codziennego:

Przyswajanie dzieciom nawyków kultury dnia codziennego:

w zakresie kultury osobistej – zagadnienia czystości i higieny osobistej, kultury spożywania posiłków, zdrowego odżywiania i racjonalnego gospodarowania swoim czasem : pogadanki, wiersze, piosenki – wychowawcy,

w zakresie kultury współżycia z rówieśnikami i dorosłymi – grzeczność na co dzień, okolicznościowe rozmowy z dziećmi, zwalczanie ordynarnych wyrazów i przezwisk, wzajemna pomoc – szczególnie młodszym, uprzejmość wobec dorosłych – wychowawcy, zachowanie w miejscach publicznych – zorganizowanie wycieczek do biblioteki miejskiej, Banku PKO, udział w konkursach i spotkaniach w innych szkołach – kierownik i wychowawcy.

Prowadzenie programu własnego „Świetlica    miejsce przyjazne dziecku” oraz programu „Terapeutyczne zabawy słowem i pędzlem” kierownik.

Prowadzenie projektu edukacyjnego ,,W naszej świetlicy zdrowo, kolorowo, tanecznie i sportowo’’  –   kierownik i wychowawcy.

Przeciwdziałanie niedostosowaniu społecznemu:

Rozpoznanie sytuacji dziecka w rodzinie – poprzez rozmowę z rodzicami i kontakt z pedagogiem szkolnym.

Otoczenie szczególną opieką dzieci z rodzin wielodzietnych, sieroty, półsieroty, dzieci z rodzin wychowawczo niewydolnych – zapewnienie im pomocy w nauce, bezpłatnych posiłków opłacanych przez instytucje społeczne np. MOPS oraz miejscową parafię – kierownik świetlicy, pedagog.

Dobieranie odpowiednich metod wychowawczych w stosunku do dzieci przejawiających trudności wychowawcze, podejmowanie działań indywidualnych i zespołowych – kierownik świetlicy, wychowawcy, pedagog.

Stały kontakt z rodzicami i wychowawcami – kierownik i wychowawcy.

Prowadzenie zajęć relaksacyjnych – wychowawcy.

Przygotowanie dzieci do udziału w życiu społecznym:

Wyrabianie u dzieci poczucia godności, uczciwości, przyjaźni, życzliwości – w oparciu o literaturę, opowiadania – na bieżąco wychowawcy.

Kształtowanie patriotyzmu lokalnego – konkursy i zajęcia dotyczące najbliższego regionu – wychowawcy.

Kształtowanie szacunku do godła i symboli narodowych w oparciu o baśnie, legendy i źródła historyczne.

Prowadzenie stałej gazetki dotyczącej symboli narodowych oraz poszczególnych regionów ludowych.

Poszerzanie wiadomości związanych z życiem patrona szkoły – wychowawcy.

DZIAŁ WSPÓŁPRACY ZE ŚRODOWISKIEM

Uczestniczenie w zajęciach w Miejskiej Bibliotece Publicznej – Filii nr 20.

Organizowanie wystaw twórczości dziecięcej.

Udział w konkursach międzyszkolnych.

Zachęcanie dzieci do uczestnictwa w akcjach charytatywnych.

Promocja szkoły poprzez organizowanie spotkań dla przedszkolaków.

Zorganizowanie zajęć i spotkań dla uczniów obcokrajowców.

Bezpośrednie rozmowy z rodzicami na temat pomocy materialnej dla świetlicy, skupienie wokół siebie najbardziej aktywnych rodziców.

Zaproszenie rodziców do udziału w różnych uroczystościach.

Przygotowanie stoisk promujących działalność świetlicy podczas Festynu

Zorganizowanie i uczestniczenie w spotkaniach Sekcji Wychowawców Świetlic, dzielenie się wiedzą, wymiana doświadczeń, przygotowanie referatu na temat zajęć terapeutycznych prowadzonych w naszej świetlicy.

Zamieszczanie informacji o ważnych wydarzeniach w życiu świetlicy na stronie internetowej szkoły oraz Facebooku.

Plan pracy został opracowany w oparciu o:

art.105 Ustawy Prawo Oświatowe z dnia 14 grudnia 2016 roku (Dz. U. z 2017 roku poz.59),

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 roku w sprawie publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. z dnia 19 czerwca 2001 roku nr 61 z późniejszymi zmianami),

Statut Szkoły Podstawowej nr 27 w Sosnowcu,

Szkolny Program Wychowawczo – Profilaktyczny,

Plan pracy szkoły.

                                                                                                                                                                                                Kierownik świetlicy mgr Barbara Targowska