ROCZNY PLAN PRACY DYDAKTYCZNO – WYCHOWACZEJ I OPIEKUŃCZEJ ŚWIETLICY SZKOLNEJ
Plan pracy świetlicy ma charakter otwarty i może być modyfikowany w trakcie realizacji. Może być opatrzony dodatkowymi tematami zajęć zaproponowanymi przez uczestników zajęć. Organizacja i plan pracy świetlicy wynikają z systemu wychowawczego oraz profilaktyki szkoły. Zajęcia powiązane są z kalendarzem roku szkolnego i podstawą programową oraz planem pracy szkoły. W trakcie zajęć stosowane są różne metody i techniki, by jak najbardziej dostosować rodzaj zajęć do zainteresowań i potrzeb uczniów.
Motto przewodnie naszej pracy brzmi:
,,Mów dziecku, że jest dobre, że umie, że potrafi” – z pism Janusza Korczaka.
Świetlica szkolna stanowi pozalekcyjną formę działalności wychowawczo-opiekuńczej szkoły. W świetlicy stwarzane są warunki do wypoczynku i relaksu, pomocy w nauce i odrabianiu zadań domowych, integracji z kolegami, wzmacniania więzi koleżeńskich i zawierania przyjaźni.
Świetlica zapewnia zajęcia świetlicowe dla uczniów, którzy:
pozostają pod opieką szkoły przed i po zakończonych zajęciach lekcyjnych,
oczekują na odebranie przez rodziców,
korzystają z wydłużonej opieki szkolnej z powodu innych okoliczności:
nie uczęszczają na zajęcia z etyki, religii,
nie uczęszczają z powodu zwolnienia w zajęciach wychowania fizycznego.
Grupa uczniów, którzy mogą pozostawać pod opieką jednego wychowawcy może liczyć maksymalnie 25 osób.
Do głównych zadań świetlicy należy:
zapewnienie zorganizowanej opieki wychowawczej uczniom przed i po zajęciach,
zorganizowanie pomocy w odrabianiu lekcji i nauce, zapewnienie warunków do odrabiania zadań domowych oraz zorganizowanie pomocy dla tych uczniów, którzy sobie z zadaniami nie radzą,
zorganizowanie zajęć sprzyjających rekreacji fizycznej,
rozwijanie zainteresowań,
pomoc w wyrównywaniu braków,
wzmacnianie mocnych stron uczniów,
ćwiczenia i wzmacnianie pamięci oraz zdolności umysłowych,
rozwijanie kreatywności i innowacyjności.
Do szczegółowych funkcji świetlicy należy:
funkcja opiekuńcza: – zapewnienie opieki przed i po zajęciach,
funkcja wychowawcza: -kształtowanie właściwych postaw, zachowań oraz cech, które są niezbędne w życiu społecznym, przygotowanie wychowanków do podejmowania samodzielnych inicjatyw, kształtowanie postaw twórczych, utrwalanie właściwych nawyków, zagospodarowanie czasu wolnego, przestrzeganie zasad kultury i wzajemnego szacunku,
funkcja profilaktyczna: wspieranie uzdolnień i zainteresowań, kształtowanie pozytywnych relacji interpersonalnych, prowadzenie wczesnej interwencji dla uczniów, którzy należą do tzw. Grupy wysokiego ryzyka, przeciwdziałanie agresji i przemocy,
funkcja edukacyjna: rozbudzanie ciekawości poznawczej, rozpoznawanie uzdolnień i mocnych stron, indywidualizacja zadań, rozwijanie kreatywności, inwencji twórczej, stworzenie każdemu dziecku warunków do odniesienia sukcesu.
RAMOWY PLAN PRACY:
DZIAŁ ORGANIZACYJNY
DZIAŁ DYDAKTYCZNY
DZIAŁ WYCHOWAWCZY
DZIAŁ WSPÓŁPRACY ZE ŚRODOWISKIEM
DZIAŁ ORGANIZACYJNY
Zorganizowanie grup wychowawczych na podstawie kart zapisu.
Przedstawienie informacji na temat działalności świetlicy oraz żywienia dzieci na zebraniach z rodzicami – kierownik świetlicy.
Założenie i prowadzenie dokumentacji: karty przyjęć, dzienniki dla grup, miesięczne plany pracy, siatka godzin pracy wychowawców, podział czynności – odpowiedzialność za sprzęt, dekoracje, gazetki, – kierownik świetlicy.
Sprawy administracyjne:
– organizowanie żywienia dzieci – kierownik przy współpracy z intendentem szkolnym,
– prowadzenie dokumentacji żywienia dla Centrum Usług Wspólnych w Sosnowcu – kierownik,
– współpraca z MOPS-em,
– pozyskiwanie sponsorów – kierownik.
Współpraca z Radą Pedagogiczną, pedagogiem, wychowawcami – rozpoznanie sytuacji dziecka w rodzinie – kierownik. Doskonalenie warunków pracy poprzez systematyczne uzupełnianie urządzeń, sprzętu i materiałów do prowadzenia zajęć – kierownik, wychowawcy.
DZIAŁ DYDAKTYCZNY
Wyrabianie u wychowanków samorządności, aktywności oraz umiejętności współżycia w grupie:
Opracowanie wspólnie z dziećmi regulaminu świetlicy – prace plastyczne.
Ogłoszenie konkursu „ Wzorowy Świetlik”.
Wyrabianie poczucia współodpowiedzialności za sprzęt i estetyczny wygląd pomieszczeń :
opieka nad kwiatami,
wzbogacanie w nowe eksponaty kącików zainteresowań dziecięcych,
drobne naprawy gier,
pomoc w wykonaniu dekoracji,
udział wychowanków w organizowaniu uroczystości i imprez,
organizowanie wypoczynku i rozrywki poprzez umiejętne zagospodarowanie czasu wolnego – na bieżąco, wychowawcy.
Rozwijanie zdolności i zainteresowań:
Zapewnienie warunków rozwoju zdolności muzycznych, plastycznych, technicznych, recytatorskich, sportowych w czasie zajęć świetlicowych:
zajęcia umuzykalniające:
zabawy ruchowe ze śpiewem,
słuchanie muzyki,
nauka piosenek,
konkursy piosenki dziecięcej,
zajęcia plastyczno-techniczne:
stosowanie różnorodnych technik plastycznych podczas wykonywania prac na dekoracje i kiermasze wychowanków,
udział w konkursach:
Barwy jesieni,
Kartka świąteczna,
Portret Mikołaja,
Ozdoby choinkowe,
Kotylion karnawałowy,
Portret Babci i Dziadka,
Najmilsza Walentynka,
Laurka na Dzień Kobiet,
Najpiękniejsza pisanka,
Pani wiosna,
Portret mojej mamy,
Sosnowiec moim miastem,
Sport to zdrowie,
Wakacje moich marzeń.
Zorganizowanie międzyszkolnych konkursów plastycznych:
,,Jesienny bukiet”
,,Świąteczny stroik”
Udostępnienie prac i zorganizowanie wystaw pokonkursowych w Miejskiej Bibliotece Publicznej w Sosnowcu.
małe formy teatralne:
przygotowanie inscenizacji na różne okazje,
organizacja spotkania dla przedszkolaków,
konkursy recytatorskie, konkursy pięknego czytania.
Organizowanie zajęć w ramach priorytetów ogłoszonych przez MEN:
wychowanie zmierzające do osiągnięcia ludzkiej dojrzałości poprzez kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno, uzdalniających do odpowiedzialnych decyzji,
ochrona i wzmacnianie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży,
doskonalenie kompetencji do pracy z uczniami przybyłymi z zagranicy, szczególnie z Ukrainy,
wykorzystanie w procesach edukacyjnych narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia na odległość,
wychowanie do wartości i kształtowanie patriotycznych postaw uczniów, kształtowanie postaw i respektowanie norm społecznych – pogadanki, wystawy, konkursy,
bezpieczne i efektywne korzystanie z technologii cyfrowych –
pogadanki
bezpieczeństwo w sieci i odpowiedzialne korzystanie z mediów społecznościowych,
upowszechnianie czytelnictwa i rozwijanie kompetencji czytelniczych wśród dzieci i młodzieży – zajęcia biblioterapeutyczne, akcja „Starsi czytają młodszym”, tydzień z legendami,
doradztwo zawodowe – zajęcia ,,Kim będę w przyszłości?”, stałe wzbogacanie kącików zainteresowań dziecięcych: restauracja, gabinet lekarski, bank, biuro, szkoła, konkursy budowania z klocków – mały architekt.
zajęcia sportowe:
prowadzenie zróżnicowanych gier i zabaw ruchowych,
rozwój podstawowych cech motorycznych: siły, szybkości, zwinności, wytrwałości,
częste zajęcia na wolnym powietrzu lub w auli szkolnej – gry drużynowe, wyścigi, rzuty do kosza, spacery, zabawy na urządzeniach placu zabaw.
zajęcia komputerowe:
relaks i odpoczynek przy grach komputerowych.
Kalendarz imprez i uroczystości:
„Pasowanie na Świetlika”- październik, Andrzejkowe wróżby – listopad, Spotkanie z Mikołajem – grudzień, Świetlicowa Wigilia – grudzień, Zabawa karnawałowa – styczeń, Dzień Otwarty Szkoły – luty, Powitanie wiosny – marzec, Spotkanie wielkanocne – kwiecień, Udział w Festynie Rodzinnym – maj, Dzień Sportu – czerwiec
Dzień Dziecka – czerwiec,
Uroczyste rozstrzygnięcie konkursu ,,Wzorowy Świetlik” – czerwiec.
Zajęcia w świetlicy podzielone są na bloki:
Pomoc w nauce – odrabianie zadań domowych, wyrównywanie braków,
-,,Sprawne ręce” – zajęcia plastyczno – techniczne rozwijające zdolności manualne,
Klub młodego czytelnika – rozwijanie umiejętności samodzielnego czytania i słuchania tekstu,
Piszę poprawnie – rozwijanie umiejętności poprawnego pisania,
,,Wesołe nutki” – zajęcia umuzykalniające i rytmiczne,
,,W zdrowym ciele zdrowy duch” – zajęcia sportowe,
,,Strefa relaksu” – zabawy odprężające, rozluźniające, zmniejszające stres.
DZIAŁ WYCHOWAWCZY
Stwarzanie warunków do uczestnictwa w kulturze oraz kształtowanie nawyków kultury życia codziennego:
Przyswajanie dzieciom nawyków kultury dnia codziennego:
w zakresie kultury osobistej – zagadnienia czystości i higieny osobistej, kultury spożywania posiłków, zdrowego odżywiania i racjonalnego gospodarowania swoim czasem : pogadanki, wiersze, piosenki – wychowawcy,
w zakresie kultury współżycia z rówieśnikami i dorosłymi – grzeczność na co dzień, okolicznościowe rozmowy z dziećmi, zwalczanie ordynarnych wyrazów i przezwisk, wzajemna pomoc – szczególnie młodszym, uprzejmość wobec dorosłych – wychowawcy, zachowanie w miejscach publicznych – zorganizowanie wycieczek do biblioteki miejskiej, Banku PKO, udział w konkursach i spotkaniach w innych szkołach – kierownik i wychowawcy.
Prowadzenie programu własnego „Świetlica miejsce przyjazne dziecku” oraz programu „Terapeutyczne zabawy słowem i pędzlem” kierownik.
Prowadzenie projektu edukacyjnego ,,W naszej świetlicy zdrowo, kolorowo, tanecznie i sportowo’’ – kierownik i wychowawcy.
Przeciwdziałanie niedostosowaniu społecznemu:
Rozpoznanie sytuacji dziecka w rodzinie – poprzez rozmowę z rodzicami i kontakt z pedagogiem szkolnym.
Otoczenie szczególną opieką dzieci z rodzin wielodzietnych, sieroty, półsieroty, dzieci z rodzin wychowawczo niewydolnych – zapewnienie im pomocy w nauce, bezpłatnych posiłków opłacanych przez instytucje społeczne np. MOPS oraz miejscową parafię – kierownik świetlicy, pedagog.
Dobieranie odpowiednich metod wychowawczych w stosunku do dzieci przejawiających trudności wychowawcze, podejmowanie działań indywidualnych i zespołowych – kierownik świetlicy, wychowawcy, pedagog.
Stały kontakt z rodzicami i wychowawcami – kierownik i wychowawcy.
Prowadzenie zajęć relaksacyjnych – wychowawcy.
Przygotowanie dzieci do udziału w życiu społecznym:
Wyrabianie u dzieci poczucia godności, uczciwości, przyjaźni, życzliwości – w oparciu o literaturę, opowiadania – na bieżąco wychowawcy.
Kształtowanie patriotyzmu lokalnego – konkursy i zajęcia dotyczące najbliższego regionu – wychowawcy.
Kształtowanie szacunku do godła i symboli narodowych w oparciu o baśnie, legendy i źródła historyczne.
Prowadzenie stałej gazetki dotyczącej symboli narodowych oraz poszczególnych regionów ludowych.
Poszerzanie wiadomości związanych z życiem patrona szkoły – wychowawcy.
DZIAŁ WSPÓŁPRACY ZE ŚRODOWISKIEM
Uczestniczenie w zajęciach w Miejskiej Bibliotece Publicznej – Filii nr 20.
Organizowanie wystaw twórczości dziecięcej.
Udział w konkursach międzyszkolnych.
Zachęcanie dzieci do uczestnictwa w akcjach charytatywnych.
Promocja szkoły poprzez organizowanie spotkań dla przedszkolaków.
Zorganizowanie zajęć i spotkań dla uczniów obcokrajowców.
Bezpośrednie rozmowy z rodzicami na temat pomocy materialnej dla świetlicy, skupienie wokół siebie najbardziej aktywnych rodziców.
Zaproszenie rodziców do udziału w różnych uroczystościach.
Przygotowanie stoisk promujących działalność świetlicy podczas Festynu
Zorganizowanie i uczestniczenie w spotkaniach Sekcji Wychowawców Świetlic, dzielenie się wiedzą, wymiana doświadczeń, przygotowanie referatu na temat zajęć terapeutycznych prowadzonych w naszej świetlicy.
Zamieszczanie informacji o ważnych wydarzeniach w życiu świetlicy na stronie internetowej szkoły oraz Facebooku.
Plan pracy został opracowany w oparciu o:
art.105 Ustawy Prawo Oświatowe z dnia 14 grudnia 2016 roku (Dz. U. z 2017 roku poz.59),
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 roku w sprawie publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. z dnia 19 czerwca 2001 roku nr 61 z późniejszymi zmianami),
Statut Szkoły Podstawowej nr 27 w Sosnowcu,
Szkolny Program Wychowawczo – Profilaktyczny,
Plan pracy szkoły.
Kierownik świetlicy mgr Barbara Targowska