PLAN PRACY BIBLIOTEKI SZKOLNEJ NA ROK 2024/2025.
Nauczyciel bibliotekarz mgr Daria Niedzielska – Fuhrmann
Cel główny:
Upowszechnianie czytelnictwa i rozwijanie kompetencji czytelniczych wśród dzieci i młodzieży. Działania na rzecz szerszego udostępniania kanonu i założeń edukacji klasycznej oraz sięgania do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy. Rozwijanie samodzielności, kreatywności, przedsiębiorczości i kompetencji cyfrowych uczniów. Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego. Rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych. Kształtowanie zachowań służących zdrowiu i nawyku aktywności ruchowej, nauka udzielania pierwszej pomocy. Przygotowanie ucznia do kształcenia
i samokształcenia w dalszych etapach edukacji szkolnej.
Cele szczegółowe:
- Biblioteka szkolna jest pracownią szkolną, służącą realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zadań dydaktyczno – wychowawczych szkoły, doskonaleniu pracy nauczycieli, pełni rolę szkolnego centrum informacyjnego, edukacyjnego
i kulturalnego; - Przygotowania ucznia do samodzielnego wyszukiwania informacji za pomocą warsztatu informacyjno-bibliograficznego;
- Kształtowania postaw szacunku dla polskiego dziedzictwa kulturowego oraz aktywnego odbioru dóbr kultury;
- Inspirowania uczniów do rozwijania zainteresowań czytelniczych;
- Kształcenia nawyków samokształcenia uczniów na dalszych etapach edukacji szkolnej;
- Realizowania zagadnień edukacji czytelniczej i medialnej;
- Przygotowania uczniów do korzystania z różnych źródeł informacji, kształtowania umiejętności w zakresie poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji
z różnych źródeł oraz umiejętnego korzystania z technologii informacyjnej i mediów; - Wspierania działalności opiekuńczo-wychowawczej szkoły;
- Wspomagania doskonalenia zawodowego nauczycieli.
- Pierwsza pomoc.
Zadania nauczyciela bibliotekarza:
- gromadzenie, opracowanie, konserwacja i selekcja zbiorów;
- udostępnianie zbiorów w godzinach pracy;
- tworzenie i modernizacja warsztatu informacyjno-wyszukiwawczego biblioteki;
- udostępnianie zbiorów oraz podejmowanie innych działań na rzecz rozwijania zamiłowań i zainteresowań czytelniczych uczniów dbając o ich indywidualizację;
- doskonalenie warsztatu swojej pracy;
- umożliwienie czytelnikom korzystania ze zbiorów multimedialnych i zbiorów specjalnych;
- organizowanie różnorodnych działań rozwijających wrażliwość kulturową;
- dostosowanie biblioteki do nowoczesnych wzorców;
- promowanie czytelnictwa i roli biblioteki szkolnej;
- koordynowanie akcji Cała Polska czyta dzieciom;
- promowanie szkoły i osiągnięć uczniów poprzez udział w konkursach o zasięgu pozaszkolnym;
- współpraca z uczniami, rodzicami, nauczycielami, szkołami i bibliotekami innych typów;
- tworzenie warunków do poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologiami informacyjno – komunikacyjnymi.
- ORGANIZACJA I DOKUMENTACJA PRACY (prace biblioteczno – techniczne)
Sporządzenie planu pracy biblioteki szkolnej na cały rok. | Sierpień 2024 r. |
Przygotowanie i opracowanie darmowych podręczników szkolnych dla wszystkich klas. | Sierpień oraz wrzesień 2024r. |
Wypożyczanie podręczników szkolnych | Wrzesień 2024r. |
Założenie dziennika pracy biblioteki szkolnej. | Wrzesień 2024r. |
Założenie kart czytelniczych wszystkim klasom – aktualizacja. | Wrzesień 2024r. |
Udostępnianie zbiorów, rejestracja wypożyczeń i zwrotów materiałów bibliotecznych – uczniowie i nauczyciele. | Cały rok |
Sporządzanie i analiza statystyki czytelnictwa – miesięcznie i semestralnie. | Cały rok |
Prowadzenie ewidencji ubytków: protokoły, księga ubytków. | Cały rok – w razie potrzeby. |
Prowadzenie ksiąg inwentarzowych (również podręczników), rejestracja dowodów wpływów, uzgadnianie stanu majątkowego biblioteki z księgowością. | Cały rok semestralnie |
Wykreślanie z inwentarzy materiałów przeprowadzonych przez księgę ubytków, | Cały rok – w razie potrzeby. |
Uzupełnienie księgozbioru przez zakup nowych książek: oraz pozyskiwanie darów. | Cały rok |
Sporządzanie sprawozdań z pracy i działalności biblioteki szkolnej. | Semestralnie |
Konserwacja zbiorów – naprawa zniszczonych książek. | Cały rok |
- PRACA Z CZYTELNIKIEM
Prowadzenie spotkań upowszechniających czytelnictwo – akcja uwalniania książek „Bookcrossing „. | Cały rok |
Udzielania wskazówek czytelnikom korzystającym z wolnego dostępu do półek. | Cały rok |
Pomoc uczniom w wyszukiwaniu, selekcjonowaniu i wykorzystywaniu informacji w nośnikach papierowych i elektronicznych. | Cały rok |
Udzielanie informacji bibliograficznych, rzeczowych , czytelniczych oraz tekstowych, | Cały rok |
Prowadzenie rozmów i udzielanie instruktażu w kwestiach dotyczących zdobywania wiedzy i rozwijania zainteresowań. | Cały rok |
Zachęcanie do korzystania ze zbiorów poprzez propagandę wizualną (gazetki ścienne, wystawy i wystawki promujące nowości książkowe i czytelnictwo). | Cały rok |
Organizowanie z aktywem bibliotecznym wystaw okolicznościowych i tematycznych, gazetek. | Cały rok |
Wdrażanie i zachęcanie uczniów do systematycznego odwiedzania biblioteki szkolnej i wypożyczania książek – lekcje biblioteczne. Uczenie poszanowania książek i podręczników oraz poprawnego zachowania w bibliotece. | Cały rok |
Prowadzenie lekcji bibliotecznych dla klas I – VIII. | Cały rok |
Organizacja konkursów czytelniczych. | Cały rok |
Udzielanie pierwszej pomocy – w razie potrzeby. | Cały rok |
- WSPÓŁPRACA Z INNYMI BIBLIOTEKAMI
Udział w akcji „Narodowe Czytanie”- wspólna organizacja z MBP w Sosnowcu. | |
Wspólne organizowanie imprez okolicznościowych, konkursów czytelniczych, wystaw oraz lekcji bibliotecznych. | Cały rok |
Wymiana materiałów bibliotecznych w razie potrzeby. | Cały rok |
Wymiana doświadczeń zawodowych, poprzez uczestnictwo lub organizację spotkań dyskusyjnych. | Cały rok |
Uczestnictwo w ogólnopolskich akcjach czytelniczych – „Bicie rekordu czytania w jednym momencie”. | Czerwiec 2024 r. |
Uczestnictwo w festynach i akcjach czytelniczych. | Cały rok |
Noc w bibliotece akcja czytelnicza dla uczniów klas III a | Listopad 2024 r. |
- WSPÓŁPRACA Z NAUCZYCIELAMI
Udostępnianie i pomoc w wyborze literatury i zasobów biblioteki niezbędnych do kształcenia uczniów i samokształcenia. | Cały rok |
Pomoc w doskonaleniu warsztatu pracy nauczyciela. | Cały rok |
Sporządzanie wykazów i reklamowanie nowości wydawniczych dla nauczycieli, gromadzenie materiałów pomocnych w uzyskaniu stopnia awansu zawodowego. | Cały rok |
Informowanie wychowawców klas i nauczycieli o aktywności czytelniczej uczniów. | Cały rok |
Wspólne organizowanie wybranych konkursów czytelniczych na terenie szkoły i udział w akcjach czytelniczych na terenie miasta. | Cały rok |
Popularyzacja piśmiennictwa pedagogicznego wśród nauczycieli. | Cały rok |
Współpraca z nauczycielami w zakresie propagowania czytelnictwa. | Cały rok |
- WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI.
Inspirowanie do czytania: „Czytamy naszym dzieciom”. | Cały rok |
Zaangażowanie Rodziców do akcji „Narodowe Czytanie”. | Wrzesień 2024 r. |
Informowanie Rodziców o nowościach wydawniczych. | Cały rok |
- SAMOKSZTAŁCENIE.
Udział w szkleniach i warsztatach organizowanych przez WOM i CDN Sosnowiec. | Cyklicznie |
Szkolenia Rady Pedagogicznej | Cały rok |
Wzbogacanie warsztatu pedagogicznego, wychowawczego, kształcącego, informacyjnego poprzez śledzenie nowości z zakresu oświaty oraz innych dziedzin wiedzy. | Cały rok |
Udział w konferencjach szkoleniowych, kursach, warsztatach organizowanych przez inne biblioteki. | Cały rok |
- PROPAGOWANIE CZYTELNICTWA POPRZEZ:
Reklamowanie książek – plakaty, gazetki czytelnicze, wystawy nowości książkowych. | Cały rok |
Organizacja szkolnych konkursów czytelniczych: Zakładki książkowe dla klas I – III,Szkolny konkurs czytelniczy – „Moja ulubiona wakacyjna książka” dla klas IV – VIII,Szkolny konkurs z wiedzy o Europie dla klas IV – VIII: „Jestem Europejczykiem” Szkolny konkurs „Pięknego czytania” dla klas V – VIII.Szkolny konkurs „Pięknego czytania” dla klas I – IV.Szkolny konkurs czytelniczy „Moja ukochana książka na walentynki” – plakat | Wrzesień – październik 2024 r. Wrzesień 2024 r. Październik 2024 r. Kwiecień 2025 r. Luty 2025 r. Luty 2025 r. |
Organizacja mini konkursów czytelniczych. | Cały rok |
KONKURSY MIĘDZYSZKOLNE | |
Organizacja Międzyszkolnego Konkursu Plastyczno – Technicznego: „Najpiękniejszy stroik świąteczny” edycja VIII. | I semestr listopad/ grudzień 2024 r. |
Organizacja Międzyszkolnego Konkursu: IX edycja konkursu dla szkół podstawowych w dwóch kategoriach „Najpiękniejsza Ilustracja książkowa”. | II semestr maj/czerwiec 2025 r. |
Szkolny konkurs czytelniczy dla klas I – VIII. | Cały rok |
Akcja czytelnicza – „Cała Polska czyta dzieciom”. | Cały rok |
Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy – akcja | II semestr – styczeń 2025 r. |
Opracowała mgr Daria Niedzielska – Fuhrmann
WSPÓŁPRACA Z BIBLIOTEKĄ FILIA nr 20
Lekcje biblioteczne | Terminy do uzgodnienia |
Wspólne organizowanie imprez okolicznościowych, konkursów czytelniczych | Terminy do uzgodnienia |
Wymiana materiałów bibliotecznych w razie potrzeby. | Cały rok |
Wymiana doświadczeń zawodowych, poprzez uczestnictwo lub organizację spotkań dyskusyjnych. | Cały rok |
Organizacja wystaw prac uczniów naszej szkoły. | Cały rok |
Uczestnictwo w ogólnopolskich akcjach czytelniczych – „Bicie rekordu czytania w jednym momencie”. | Czerwiec 2025 r. |
Uczestnictwo w festynach i akcjach czytelniczych | Maj 2025 r. |
Noc w bibliotece akcja czytelnicza dla uczniów klas III a | Listopad 2024 r. – termin do uzgodnienia |
Międzyszkolny konkurs czytelniczy: „Najpiękniejsza ilustracja do książki” dla Szkół Podstawowych | Maj/czerwiec 2025 r. Organizacja gali finałowej |