Koncepcja pracy szkoły
„Szkoła… to klucz do przyszłości,
bez którego nie otworzymy żadnych drzwi…”
Emil Oesch
Koncepcja pracy Szkoły Podstawowej nr 27 w Sosnowcu
w latach 2022 – 2027
- Podstawa prawna:
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (tekst jedn. Dz. U. z 2020 r. poz. 2198)
- Ustawa z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2021 r. poz. 1082 z późn. zmian.)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej ( Dz. U. z 2017 r., poz. 356).
2. Dokumenty wewnątrzszkolne wspierające koncepcję:
- Statut Szkoły Podstawowej nr 27 w Sosnowcu.
- Program wychowawczo- profilaktyczny Szkoły Podstawowej nr 27 w Sosnowcu.
- Plan nadzoru pedagogicznego dyrektora Szkoły Podstawowej nr 27 w Sosnowcu.
- Arkusz organizacyjny Szkoły Podstawowej nr 27 w Sosnowcu.
- Plan pracy Szkoły Podstawowej nr 27 w Sosnowcu.
- Termin realizacji koncepcji:
Przedstawioną koncepcję pracy Szkoły Podstawowej nr 27 w Sosnowcu przewidziano na 5 lat. Będzie obowiązywała od 1 września 2022 roku do 31 sierpnia 2027 roku.
- Główne cele koncepcji:
- zapewnienie bezpieczeństwa uczniom i pracownikom szkoły,
- systematyczne podnoszenie efektów kształcenia,
- wspomaganie uczniów ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi,
- poprawa bazy lokalowo – dydaktycznej szkoły,
- wzmocnienie pozytywnego wizerunku szkoły w środowisku lokalnym.
- Charakterystyka szkoły:
a) dane ogólne:
Szkoła Podstawowa nr 27 mieści się w Sosnowcu przy ul. Grabowej 2, na osiedlu Stary Sosnowiec. Dyrektorem szkoły jest mgr Iwona Bensaid, natomiast organem prowadzącym – Gmina Sosnowiec.
Obiekt składa się z dwóch dwupiętrowych skrzydeł ustawionych prostopadle do siebie w kształcie litery T. Frontowa część budynku poprzez duży skwer graniczy z szeroką arterią komunikacyjną – ulicą Józefa Piłsudskiego, która prowadzi do drogi szybkiego ruchu S-86.
W kierunku zachodnim skrzydło frontowe przedłużone jest o jednopiętrowy segment z dużą salą gimnastyczną i zapleczem. Od stromy północnej szkoła graniczy z Kościołem św. Andrzeja Boboli. Powierzchnia terenu szkolnego wynosi 6994 m². Szkoła jest placówką jednozmianową.
Szkoła współpracuje z samorządem lokalnym oraz wieloma instytucjami np: Hospicjum św. Tomasza Apostoła, Parafią św. Andrzeja Boboli, Wydziałem Katechetycznym Diecezji Sosnowieckiej, TPD, PTTK, CDN, MOPS, Policją, Sądem Rodzinnym i Nieletnich, kuratorami, PPP nr 1 i nr 2, Biblioteką Miejską, uczelniami wyższymi, szkołami przedszkolami, schroniskami dla zwierząt.
Obecnie 268 dzieci uczy się w 14 oddziałach.
b) historia szkoły:
Budowę budynku szkolnego rozpoczęto w roku 1949, oddano go do użytku 1 września 1954 r. Powstała w ten sposób Szkoła Podstawowa nr 20 z połączenia Szkoły Męskiej nr 1 i Szkoły Żeńskiej nr 20. Następnie szkołę podstawową połączono ze szkołą średnią, mianowicie z Liceum im. B. Prusa i utworzono jedenastolatkę. W takim charakterze szkoła przetrwała do roku 1962. W 1962 r. Liceum im. B. Prusa zmieniło siedzibę, a szkoła podstawowa jako samodzielna jednostka oznaczona została nr 27, która funkcjonuje
do dzisiaj.
c) kadra szkoły:
W Szkole Podstawowej nr 27 większość pracujących nauczycieli to nauczyciele dyplomowani. Kadra zapewnia wysoki poziom pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz wykonywanych zadań organizacyjnych. Profesjonalizm nauczycieli, ich zaangażowanie przyczyniają się do wielu sukcesów uczniów, w konkursach przedmiotowych, artystycznych i sportowych o zasięgu miejskim, regionalnym, wojewódzkim, ogólnopolskim. Nauczyciele, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom uczniów oraz w celu rozwijania ich pasji, prowadzą liczne zajęcia rozwijające uzdolnienia. Organizują atrakcyjne zajęcia dydaktyczne, wyjścia do muzeów, teatrów, kina oraz bardzo liczne wycieczki turystyczno – krajoznawcze, przedmiotowe. Włączają także młodzież w działalność charytatywną, zachęcają do udziału w lokalnych, środowiskowych, ogólnopolskich i międzynarodowych akcjach na rzecz potrzebujących. Przykładowe akcje, projekty, w których szkoła uczestniczy: Kampania społeczna „Ja czytam”, „Spotkania z muzyką” – Mała Akademia Jazzu, Klub szkół UNICEF- akcje: „Wszystkie kolory świata”, „Cambridge English Penfriends, „Program dla szkół”.
ZDOBYTE CERTYFIKATY: „Bezpieczny pies bezpieczne dziecko”, „Klub bezpiecznego Puchatka”, „Z techniką przez świat”, „Bezpieczniki TAURONA. Włącz dla dobra dziecka”, „Szkoła bez przemocy”, „Przez praktykę do zawodu – program praktyk pedagogicznych” „Nauczyciel z klasą”, „Szkoła z klasą”, „W poszukiwaniu śladów kultury ludowej – Mały Etnograf”, Certyfikat POLSKIEGO TOWARZYSTWA DYSLEKSJI „ Wspieram uczniów w nauce czytania i pisania METODĄ ORTOGRAFFITI”, „Spotkania z muzyką” odkrywanie świata pełnego muzyki, „Mała Akademia Jazzy” fan muzyki Jazzowej, UNICEF – „Mali uczniowie idą do szkoły”, „Wszystkie kolory świata”, „Placówka wspierająca prawa dziecka”, „Szkoła promująca zdrowie”, Szkoła liderów”, „Mały etnograf”, „Fan muzyki Jazzowej”.
d) baza szkoły:
W szkole jest 20 sal lekcyjnych, oraz: biblioteka, sala do ćwiczeń rehabilitacyjnych, sala socjoterapeutyczna, sala relaksacyjna, gabinet pedagoga, logopedy, pracownia komputerowa, świetlica szkolna, stołówka szkolna, aula gdzie znajduje się ścianka wspinaczkowa oraz kolorowe maty do ćwiczeń i tory przeszkód, sala gimnastyczna oraz boiska sportowe, plac zabaw dla dzieci, rozbieg do skoku w dal z piaskownicą. Wszystkie sale lekcyjne wyposażone są w sprzęt multimedialny. Zarówno budynek, jak i jego otoczenie jest nadzorowane za pomocą kamer monitoringu wizyjnego.
„Dzisiaj należy wiedzieć, co trzeba poznawać jutro, by radzić sobie pojutrze”.
- Misja, wizja szkoły i model absolwenta:
Misja szkoły
Jesteśmy szkołą przyjazną i bezpieczną, ukierunkowaną na wszechstronny rozwój ucznia.
Zapewniamy:
- Bezpieczeństwo w czasie pobytu dziecka w szkole.
- Zdobycie rzetelnej wiedzy prowadzącej do lepszego rozumienia świata, ludzi i siebie.
- Kształtowanie umiejętności i postaw uczniów odpowiednio do naturalnej w tym wieku aktywności, pobudzania ich do samodzielności w procesie uczenia się.
- Wychowywanie w duchu tolerancji, poszanowania odmienności, niepełnosprawności innych osób.
- Warunki wszechstronnego i harmonijnego rozwoju ucznia.
- Kultywowanie tradycji.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczną.
Wspieramy:
- Wszelkie inicjatywy w podejmowaniu samodzielnych decyzji i działań.
- Rozwój samodzielności i odpowiedzialności za siebie i innych.
- Rozwój zawodowy nauczycieli.
- Działania różnych instytucji, zapewniając uczniom wszechstronną pomoc.
Umożliwiamy:
- Rozwijanie indywidualnych uzdolnień i zainteresowań poprzez udział w zajęciach pozalekcyjnych i dodatkowych.
- Udział rodziców w kształtowaniu oblicza szkoły.
- Stały kontakt rodziców z nauczycielami, pedagogiem, specjalistami, dyrekcją szkoły.
- Podejmowanie decyzji uczniów w sprawach dotyczących życia szkoły.
Wizja szkoły
Najwyższym dobrem naszej szkoły jest UCZEŃ.
- Szkoła Podstawowa nr 27 jest szkołą nowoczesną, przyjazną, bezpieczną i promującą zdrowy styl życia.
- Panuje w niej klimat sprzyjający twórczej pracy uczniów i nauczycieli.
- Kształtuje ona ucznia szanującego innych, odpowiedzialnego i świadomie podejmującego decyzje w szybko zmieniającej się rzeczywistości.
- Uczeń chce i potrafi się uczyć, korzysta z najnowszych zdobyczy techniki informacyjnej, pracuje metodami aktywnymi.
- Szkoła uwzględnia potrzeby i możliwości uczniów, rozwija uzdolnienia i zainteresowania wychowanków.
- Nad rozwojem uczniów czuwa wykwalifikowana, zaangażowana i odpowiedzialna kadra pedagogiczna, stosująca nowoczesne metody nauczania i wychowania.
- W działaniach na rzecz wszechstronnego rozwoju dziecka współpracuje z rodziną, instytucjami i środowiskiem lokalnym.
- Koncepcja pracy szkoły jest modyfikowana, a podstawą do jej modyfikacji jest analiza potrzeb uczniów, potrzeb środowiska oraz zmiany w prawie oświatowym.
Model absolwenta
Absolwent Szkoły Podstawowej nr 27 w Sosnowcu:
- zna i stosuje zasady życia społecznego,
- posiada umiejętność budowania przyjaznych relacji z rówieśnikami,
- potrafi się uczyć i korzystać z nowoczesnych źródeł informacji,
- posiada wiedzę i umiejętnie ją wykorzystuje do rozwiązywania problemów,
- jest aktywny społecznie, tolerancyjny, wrażliwy na potrzeby innego człowieka,
- dba o swój rozwój fizyczny i artystyczny, rozwija swoje pasje, zainteresowania, zdolności i promuje zdrowy styl życia,
- zna i szanuje tradycje rodziny, szkoły i narodu,
- dba o bezpieczeństwo własne i innych.
7. Obszary rozwoju:
I. Zarządzanie i organizacja.
- Aktualizowanie prawa wewnątrzszkolnego zgodnie z obowiązującym stanem prawnym.
- Stała i efektywna współpraca z Radą Pedagogiczną.
- Stała i efektywna współpraca z Radą Rodziców.
- Odnowienie elewacji szkoły.
- Zakup pomocy dydaktycznych.
- Pozyskiwanie sponsorów na nowe inwestycje.
- Wzbogacanie księgozbioru biblioteki szkolnej.
- Systematyczne wzbogacanie bazy szkoły.
- Realizacja Programów Rządowych.
- Współpraca z instytucjami działającymi w środowisku lokalnym.
- Organizacja nadzoru pedagogicznego.
- Zapewnienie uczniom bogatej oferty zajęć pozalekcyjnych.
II. Wychowanie i opieka.
- Diagnoza sytuacji i potrzeb wychowawczych.
- Organizacja i udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, logopedycznej uczniom i rodzicom.
- Eliminowanie przejawów agresji, przemocy i demoralizacji.
- Diagnoza i monitoring realizacji obowiązku szkolnego.
- Prowadzenie kółek zainteresowań i zajęć pozalekcyjnych.
- Organizacja udziału dzieci w konkursach pozaszkolnych.
- Realizacja działań wynikających z programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły.
- Realizacja działań z zakresu profilaktyki zdrowia.
- Współpraca z instytucjami, stowarzyszeniami i organizacjami.
- Współpraca z rodzicami w celu optymalizacji sprawowania opieki nad dziećmi.
III. Kształcenie.
- Umożliwienie uczniom wszechstronnego rozwoju poprzez dostosowanie programów nauczania do możliwości i potrzeb uczniów, stosowanie różnorodnych metod i form pracy oraz prowadzenie szerokiej gamy zajęć pozalekcyjnych.
- Kształcenie umiejętności logicznego myślenia.
- Wprowadzanie nowatorskich rozwiązań programowych.
- Stosowanie różnorodnych sposobów wspierania i motywowania uczniów.
- Zwiększanie szans edukacyjnych uczniów przez indywidualizację procesu nauczania.
- Badanie osiągnięć edukacyjnych uczniów i podejmowanie działań przyczyniających się do poprawy wyników nauczania.
- Analizowanie wyników egzaminu ósmoklasisty. Formułowanie i wdrażanie otrzymanych wniosków.
- Organizowanie i realizacja procesów edukacyjnych w oparciu o współpracę pomiędzy nauczycielami.
- Propagowanie zdrowego stylu życia poprzez działania sportowe oraz realizację programów promujących zdrowie.
- Zapoznawanie uczniów i rodziców z ważnymi dokumentami szkoły.
- Wdrażanie do samorządności poprzez działania samorządu uczniowskiego.
- Promowanie uczniów osiągających sukcesy w różnych dziedzinach nauki i sztuki.
- Ewaluacja.
Ewaluacja zaproponowanej koncepcji będzie odbywała się na podstawie:
- analizy wniosków z prowadzonego przez dyrektora szkoły nadzoru pedagogicznego,
- sprawozdań zespołów przedmiotowych, zespołu wychowawczego oraz pomocy psychologiczno-pedagogicznej.