Koncepcja pracy szkoły

Szkoła… to klucz do przyszłości,

bez którego nie otworzymy żadnych drzwi…”

Emil Oesch

Koncepcja pracy Szkoły Podstawowej nr 27 w Sosnowcu
w latach 2022 – 2027
  1. Podstawa prawna:
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (tekst jedn. Dz.  U. z 2020 r. poz. 2198)
  • Ustawa z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2021 r. poz. 1082 z późn. zmian.)
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej ( Dz. U. z  2017 r., poz. 356).

2. Dokumenty wewnątrzszkolne wspierające koncepcję:

  • Statut Szkoły Podstawowej nr 27 w Sosnowcu.
  • Program wychowawczo- profilaktyczny Szkoły Podstawowej nr 27 w Sosnowcu.
  • Plan nadzoru pedagogicznego dyrektora Szkoły Podstawowej nr 27 w Sosnowcu.
  • Arkusz organizacyjny Szkoły Podstawowej nr 27 w Sosnowcu.
  • Plan pracy Szkoły Podstawowej nr 27 w Sosnowcu.
  1. Termin realizacji koncepcji:

Przedstawioną koncepcję pracy Szkoły Podstawowej nr 27 w Sosnowcu przewidziano na 5 lat. Będzie obowiązywała od 1 września 2022 roku do 31 sierpnia 2027 roku.

  1. Główne cele koncepcji:
    1. zapewnienie bezpieczeństwa uczniom i pracownikom szkoły,
    2. systematyczne podnoszenie efektów kształcenia,
    3. wspomaganie uczniów ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi,
    4. poprawa bazy lokalowo – dydaktycznej szkoły,
    5. wzmocnienie pozytywnego wizerunku szkoły w środowisku lokalnym.
  1. Charakterystyka szkoły:

 a) dane ogólne:

Szkoła Podstawowa nr 27  mieści się w Sosnowcu  przy ul. Grabowej  2, na osiedlu Stary Sosnowiec.  Dyrektorem szkoły jest mgr Iwona Bensaid, natomiast organem prowadzącym – Gmina Sosnowiec. 

Obiekt składa się z dwóch dwupiętrowych skrzydeł ustawionych prostopadle do siebie w kształcie litery T. Frontowa część budynku poprzez duży skwer graniczy z szeroką arterią komunikacyjną – ulicą Józefa Piłsudskiego, która prowadzi do drogi szybkiego ruchu S-86.

W kierunku zachodnim skrzydło frontowe przedłużone jest o jednopiętrowy segment z dużą salą gimnastyczną i zapleczem. Od stromy północnej szkoła graniczy z Kościołem św. Andrzeja Boboli. Powierzchnia terenu szkolnego wynosi 6994 m². Szkoła jest placówką jednozmianową.

Szkoła współpracuje z samorządem lokalnym oraz wieloma instytucjami np: Hospicjum św. Tomasza Apostoła, Parafią św. Andrzeja Boboli, Wydziałem Katechetycznym Diecezji Sosnowieckiej, TPD, PTTK, CDN, MOPS, Policją, Sądem Rodzinnym i Nieletnich, kuratorami, PPP nr 1 i nr 2, Biblioteką Miejską, uczelniami wyższymi, szkołami przedszkolami,  schroniskami dla zwierząt.

Obecnie 268 dzieci uczy się w 14 oddziałach.

b) historia szkoły:

Budowę budynku szkolnego rozpoczęto w roku 1949, oddano go do użytku 1 września 1954 r. Powstała w ten sposób Szkoła Podstawowa nr 20 z połączenia Szkoły Męskiej nr 1 i Szkoły Żeńskiej nr 20. Następnie szkołę podstawową połączono ze szkołą średnią, mianowicie z Liceum im. B. Prusa i utworzono jedenastolatkę. W takim charakterze szkoła  przetrwała do roku 1962. W 1962 r. Liceum im. B. Prusa zmieniło siedzibę, a szkoła podstawowa jako samodzielna jednostka oznaczona została nr 27, która funkcjonuje
do dzisiaj.

c) kadra szkoły:

W Szkole Podstawowej  nr 27 większość pracujących nauczycieli to nauczyciele dyplomowani. Kadra zapewnia wysoki poziom pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz wykonywanych zadań organizacyjnych. Profesjonalizm nauczycieli, ich zaangażowanie  przyczyniają się do wielu sukcesów uczniów, w konkursach przedmiotowych, artystycznych i sportowych o zasięgu miejskim, regionalnym, wojewódzkim, ogólnopolskim. Nauczyciele, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom uczniów oraz w celu rozwijania ich pasji, prowadzą liczne zajęcia rozwijające uzdolnienia. Organizują atrakcyjne  zajęcia dydaktyczne, wyjścia do muzeów, teatrów, kina  oraz bardzo liczne wycieczki turystyczno – krajoznawcze, przedmiotowe. Włączają także młodzież w działalność charytatywną, zachęcają do udziału w lokalnych, środowiskowych, ogólnopolskich i międzynarodowych akcjach na rzecz potrzebujących. Przykładowe akcje, projekty, w których szkoła uczestniczy: Kampania społeczna „Ja  czytam”,  „Spotkania z muzyką” – Mała Akademia Jazzu,  Klub szkół UNICEF- akcje: „Wszystkie kolory świata”, „Cambridge English Penfriends, „Program dla szkół”.

 ZDOBYTE CERTYFIKATY: „Bezpieczny pies bezpieczne dziecko”, „Klub bezpiecznego Puchatka”, „Z techniką przez świat”,  „Bezpieczniki TAURONA. Włącz dla dobra dziecka”, „Szkoła bez przemocy”, „Przez praktykę do zawodu – program praktyk pedagogicznych” „Nauczyciel z klasą”, „Szkoła z klasą”,  „W poszukiwaniu śladów kultury ludowej – Mały Etnograf”,  Certyfikat POLSKIEGO TOWARZYSTWA DYSLEKSJI „ Wspieram uczniów w nauce czytania i pisania METODĄ ORTOGRAFFITI”,  „Spotkania z muzyką”  odkrywanie świata pełnego muzyki,  „Mała Akademia Jazzy”  fan muzyki Jazzowej,  UNICEF – „Mali uczniowie idą do szkoły”,  „Wszystkie kolory świata”, „Placówka wspierająca prawa dziecka”,  „Szkoła promująca zdrowie”, Szkoła liderów”, „Mały etnograf”, „Fan muzyki Jazzowej”.

d) baza szkoły:

W szkole jest 20 sal lekcyjnych, oraz: biblioteka, sala do ćwiczeń rehabilitacyjnych, sala socjoterapeutyczna, sala relaksacyjna, gabinet  pedagoga, logopedy, pracownia  komputerowa, świetlica szkolna, stołówka szkolna,  aula gdzie znajduje się ścianka wspinaczkowa oraz kolorowe maty do ćwiczeń i tory przeszkód,  sala gimnastyczna oraz boiska sportowe, plac  zabaw dla dzieci, rozbieg do skoku w dal z piaskownicą. Wszystkie sale lekcyjne wyposażone są w sprzęt multimedialny. Zarówno budynek, jak i jego otoczenie jest nadzorowane za pomocą kamer monitoringu wizyjnego.     

„Dzisiaj należy wiedzieć, co trzeba poznawać jutro, by radzić sobie pojutrze”.

  1. Misja, wizja szkoły i model absolwenta:

Misja szkoły

Jesteśmy szkołą przyjazną i bezpieczną, ukierunkowaną na wszechstronny rozwój ucznia.

Zapewniamy:

  • Bezpieczeństwo w czasie pobytu dziecka w szkole.
  • Zdobycie rzetelnej wiedzy prowadzącej do lepszego rozumienia świata, ludzi i siebie.
  • Kształtowanie umiejętności i postaw uczniów odpowiednio do naturalnej w tym wieku aktywności, pobudzania ich do samodzielności w procesie uczenia się.
  • Wychowywanie w duchu tolerancji, poszanowania odmienności, niepełnosprawności innych osób.
  • Warunki wszechstronnego i harmonijnego rozwoju ucznia.
  • Kultywowanie tradycji.
  • Pomoc psychologiczno-pedagogiczną.

Wspieramy:

  • Wszelkie inicjatywy w podejmowaniu samodzielnych decyzji i działań.
  • Rozwój samodzielności i odpowiedzialności za siebie i innych.
  • Rozwój zawodowy nauczycieli.
  • Działania różnych instytucji, zapewniając uczniom wszechstronną pomoc.

Umożliwiamy:

  • Rozwijanie indywidualnych uzdolnień i zainteresowań poprzez udział w zajęciach pozalekcyjnych i dodatkowych.
  • Udział rodziców w kształtowaniu oblicza szkoły.
  • Stały kontakt rodziców z nauczycielami, pedagogiem, specjalistami, dyrekcją szkoły.
  • Podejmowanie decyzji uczniów w sprawach dotyczących życia szkoły.

Wizja szkoły

Najwyższym dobrem naszej szkoły jest UCZEŃ.

  • Szkoła Podstawowa nr 27 jest szkołą nowoczesną, przyjazną, bezpieczną i promującą zdrowy styl życia.
  • Panuje w niej klimat sprzyjający twórczej pracy uczniów i nauczycieli.
  • Kształtuje ona ucznia szanującego innych, odpowiedzialnego i świadomie podejmującego decyzje w szybko zmieniającej się rzeczywistości.
  • Uczeń chce i potrafi się uczyć, korzysta z najnowszych zdobyczy techniki informacyjnej, pracuje metodami aktywnymi.
  • Szkoła uwzględnia potrzeby i możliwości uczniów, rozwija uzdolnienia i zainteresowania wychowanków.
  • Nad rozwojem uczniów czuwa wykwalifikowana, zaangażowana i odpowiedzialna kadra pedagogiczna, stosująca nowoczesne metody nauczania i wychowania.
  • W działaniach na rzecz wszechstronnego rozwoju dziecka współpracuje z rodziną, instytucjami i środowiskiem lokalnym.
  • Koncepcja pracy szkoły jest modyfikowana, a podstawą do jej modyfikacji jest analiza potrzeb uczniów, potrzeb środowiska oraz zmiany w prawie oświatowym.

Model absolwenta

Absolwent Szkoły Podstawowej nr 27 w Sosnowcu:

  • zna i stosuje zasady życia społecznego,
  • posiada umiejętność budowania przyjaznych relacji z rówieśnikami,
  • potrafi się uczyć i korzystać z nowoczesnych źródeł informacji,
  • posiada wiedzę i umiejętnie ją wykorzystuje do rozwiązywania problemów,
  • jest aktywny społecznie, tolerancyjny, wrażliwy na potrzeby innego człowieka,
  • dba o swój rozwój fizyczny i artystyczny, rozwija swoje pasje, zainteresowania, zdolności i promuje zdrowy styl życia,
  • zna i szanuje tradycje rodziny, szkoły i narodu,
  • dba o bezpieczeństwo własne i innych.

7. Obszary rozwoju:

I. Zarządzanie i organizacja.

  • Aktualizowanie prawa wewnątrzszkolnego zgodnie z obowiązującym stanem prawnym.
  • Stała i efektywna współpraca z Radą Pedagogiczną.
  • Stała i efektywna współpraca z Radą Rodziców.
  • Odnowienie elewacji szkoły.
  • Zakup pomocy dydaktycznych.
  • Pozyskiwanie sponsorów na nowe inwestycje.
  • Wzbogacanie księgozbioru biblioteki szkolnej.
  • Systematyczne wzbogacanie bazy szkoły.
  • Realizacja Programów Rządowych.
  • Współpraca z instytucjami działającymi w środowisku lokalnym.
  • Organizacja nadzoru pedagogicznego.
  • Zapewnienie uczniom bogatej oferty zajęć pozalekcyjnych.

II. Wychowanie i opieka.

  • Diagnoza sytuacji i potrzeb wychowawczych.
  • Organizacja i udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, logopedycznej uczniom i rodzicom.
  • Eliminowanie przejawów agresji, przemocy i demoralizacji.
  • Diagnoza i monitoring realizacji obowiązku szkolnego.
  • Prowadzenie kółek zainteresowań i zajęć pozalekcyjnych.
  • Organizacja udziału dzieci w konkursach pozaszkolnych.
  • Realizacja działań wynikających z programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły.
  • Realizacja działań z zakresu profilaktyki zdrowia.
  • Współpraca z instytucjami, stowarzyszeniami i organizacjami.
  • Współpraca z rodzicami w celu optymalizacji sprawowania opieki nad dziećmi.

III. Kształcenie.

  • Umożliwienie uczniom wszechstronnego rozwoju poprzez dostosowanie programów nauczania do możliwości i potrzeb uczniów, stosowanie różnorodnych metod i form pracy oraz prowadzenie szerokiej gamy zajęć pozalekcyjnych.
  • Kształcenie umiejętności logicznego myślenia.
  • Wprowadzanie nowatorskich rozwiązań programowych.
  • Stosowanie różnorodnych sposobów wspierania i motywowania uczniów.
  • Zwiększanie szans edukacyjnych uczniów przez indywidualizację procesu nauczania.
  • Badanie osiągnięć edukacyjnych uczniów i podejmowanie działań przyczyniających się do poprawy wyników nauczania.
  • Analizowanie wyników egzaminu ósmoklasisty. Formułowanie i wdrażanie otrzymanych wniosków.
  • Organizowanie i realizacja procesów edukacyjnych w oparciu o współpracę pomiędzy nauczycielami.
  • Propagowanie zdrowego stylu życia poprzez działania sportowe oraz realizację programów promujących zdrowie.
  • Zapoznawanie uczniów i rodziców z ważnymi dokumentami szkoły.
  • Wdrażanie do samorządności poprzez działania samorządu uczniowskiego.
  • Promowanie uczniów osiągających sukcesy w różnych dziedzinach nauki i sztuki.
  1. Ewaluacja.

Ewaluacja zaproponowanej koncepcji będzie odbywała się na podstawie:

  • analizy wniosków z prowadzonego przez dyrektora szkoły nadzoru pedagogicznego,
  • sprawozdań zespołów przedmiotowych, zespołu wychowawczego oraz pomocy psychologiczno-pedagogicznej.