PLAN PRACY BIBLIOTEKI SZKOLNEJ NA ROK  2024/2025.

Nauczyciel bibliotekarz mgr Daria Niedzielska – Fuhrmann

Cel główny:

 Upowszechnianie czytelnictwa i rozwijanie kompetencji czytelniczych wśród dzieci i młodzieży. Działania na rzecz szerszego udostępniania kanonu i założeń edukacji klasycznej oraz sięgania do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy. Rozwijanie samodzielności, kreatywności, przedsiębiorczości i kompetencji cyfrowych uczniów. Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego. Rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych. Kształtowanie zachowań służących zdrowiu i nawyku aktywności ruchowej, nauka udzielania pierwszej pomocy. Przygotowanie ucznia do kształcenia

i samokształcenia w dalszych etapach edukacji szkolnej.

 Cele szczegółowe:

  • Biblioteka szkolna jest pracownią szkolną, służącą realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zadań dydaktyczno – wychowawczych szkoły, doskonaleniu pracy nauczycieli, pełni rolę szkolnego centrum informacyjnego, edukacyjnego
    i kulturalnego;
  • Przygotowania ucznia do samodzielnego wyszukiwania informacji za pomocą warsztatu informacyjno-bibliograficznego;
  • Kształtowania postaw szacunku dla polskiego dziedzictwa kulturowego oraz aktywnego odbioru dóbr kultury;
  • Inspirowania uczniów do rozwijania zainteresowań czytelniczych;
  • Kształcenia nawyków samokształcenia uczniów na dalszych etapach edukacji szkolnej;
  • Realizowania zagadnień edukacji czytelniczej i medialnej;
  • Przygotowania uczniów do korzystania z różnych źródeł informacji, kształtowania umiejętności w zakresie poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji
    z różnych źródeł oraz umiejętnego korzystania z technologii informacyjnej i mediów;
  • Wspierania działalności opiekuńczo-wychowawczej szkoły;
  • Wspomagania doskonalenia zawodowego nauczycieli.
  • Pierwsza pomoc.

Zadania nauczyciela bibliotekarza:

  • gromadzenie, opracowanie, konserwacja i selekcja zbiorów;
  • udostępnianie zbiorów w godzinach pracy;
  • tworzenie i modernizacja warsztatu informacyjno-wyszukiwawczego biblioteki;
  • udostępnianie zbiorów oraz podejmowanie innych działań na rzecz rozwijania zamiłowań i zainteresowań czytelniczych uczniów dbając o ich indywidualizację;
  • doskonalenie warsztatu swojej pracy;
  • umożliwienie czytelnikom korzystania ze zbiorów multimedialnych i zbiorów specjalnych;
  • organizowanie różnorodnych działań rozwijających wrażliwość kulturową;
  • dostosowanie biblioteki do nowoczesnych wzorców;
  • promowanie czytelnictwa i roli biblioteki szkolnej;
  • koordynowanie akcji Cała Polska czyta dzieciom;
  • promowanie szkoły i osiągnięć uczniów poprzez udział w konkursach o zasięgu pozaszkolnym;
  • współpraca z uczniami, rodzicami, nauczycielami, szkołami i bibliotekami innych typów;
  • tworzenie warunków do poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologiami informacyjno – komunikacyjnymi.
  1. ORGANIZACJA I DOKUMENTACJA PRACY (prace biblioteczno – techniczne)
Sporządzenie planu pracy biblioteki szkolnej na cały rok.Sierpień 2024 r.
Przygotowanie i opracowanie darmowych podręczników szkolnych dla wszystkich klas.Sierpień oraz wrzesień 2024r.
Wypożyczanie podręczników szkolnychWrzesień 2024r.
Założenie dziennika pracy biblioteki szkolnej.Wrzesień 2024r.
Założenie kart czytelniczych wszystkim klasom – aktualizacja.Wrzesień 2024r.
Udostępnianie zbiorów, rejestracja wypożyczeń i zwrotów materiałów bibliotecznych – uczniowie i nauczyciele.Cały rok
Sporządzanie i analiza statystyki czytelnictwa – miesięcznie i semestralnie.Cały rok
Prowadzenie ewidencji ubytków: protokoły, księga ubytków.Cały rok – w razie potrzeby.
Prowadzenie ksiąg inwentarzowych (również podręczników), rejestracja dowodów wpływów, uzgadnianie stanu majątkowego biblioteki z księgowością.Cały rok   semestralnie
Wykreślanie z inwentarzy materiałów przeprowadzonych przez księgę ubytków,Cały rok – w razie potrzeby.
Uzupełnienie księgozbioru przez zakup nowych książek: oraz pozyskiwanie darów.Cały rok
Sporządzanie sprawozdań z pracy
i działalności biblioteki szkolnej.
Semestralnie
Konserwacja zbiorów – naprawa zniszczonych książek.Cały rok
  • PRACA Z CZYTELNIKIEM
Prowadzenie spotkań upowszechniających czytelnictwo – akcja uwalniania książek „Bookcrossing „.Cały rok
Udzielania wskazówek czytelnikom korzystającym z wolnego dostępu do półek.  Cały rok
Pomoc uczniom w wyszukiwaniu, selekcjonowaniu i wykorzystywaniu informacji w nośnikach papierowych i elektronicznych. Cały rok
Udzielanie informacji bibliograficznych, rzeczowych , czytelniczych oraz tekstowych,Cały rok
Prowadzenie rozmów i udzielanie instruktażu
w kwestiach dotyczących zdobywania wiedzy
i rozwijania zainteresowań.
Cały rok
Zachęcanie do korzystania ze zbiorów poprzez propagandę wizualną (gazetki ścienne, wystawy i wystawki promujące nowości książkowe
i czytelnictwo).
Cały rok
Organizowanie z aktywem bibliotecznym wystaw okolicznościowych i tematycznych, gazetek. Cały rok
Wdrażanie i zachęcanie uczniów do systematycznego odwiedzania biblioteki szkolnej i wypożyczania książek – lekcje biblioteczne. Uczenie poszanowania książek i podręczników oraz poprawnego zachowania
w bibliotece.
Cały rok
Prowadzenie lekcji bibliotecznych dla klas I – VIII.Cały rok
Organizacja konkursów czytelniczych.Cały rok
Udzielanie pierwszej pomocy – w razie potrzeby.Cały rok
  • WSPÓŁPRACA Z INNYMI BIBLIOTEKAMI
  
Udział w akcji „Narodowe Czytanie”- wspólna organizacja z MBP w Sosnowcu. 
Wspólne organizowanie imprez okolicznościowych, konkursów czytelniczych, wystaw oraz lekcji bibliotecznych.Cały rok
Wymiana materiałów bibliotecznych w razie potrzeby.Cały rok
Wymiana doświadczeń zawodowych, poprzez uczestnictwo lub organizację spotkań dyskusyjnych.Cały rok
Uczestnictwo w ogólnopolskich akcjach czytelniczych – „Bicie rekordu czytania
w jednym momencie”.
Czerwiec 2024 r.
Uczestnictwo w festynach i akcjach czytelniczych.Cały rok
Noc w bibliotece akcja czytelnicza dla uczniów klas III aListopad 2024 r.
  
  
  
  • WSPÓŁPRACA Z NAUCZYCIELAMI
Udostępnianie i pomoc w wyborze literatury i zasobów biblioteki niezbędnych do kształcenia uczniów i samokształcenia.Cały rok
Pomoc w doskonaleniu warsztatu pracy nauczyciela.Cały rok
Sporządzanie wykazów i reklamowanie nowości wydawniczych dla nauczycieli, gromadzenie materiałów pomocnych
w uzyskaniu stopnia awansu zawodowego.  
Cały rok
Informowanie wychowawców klas
i nauczycieli o aktywności czytelniczej uczniów.
Cały rok
Wspólne organizowanie wybranych konkursów czytelniczych na terenie szkoły i udział w akcjach czytelniczych na terenie miasta.Cały rok
Popularyzacja piśmiennictwa pedagogicznego wśród nauczycieli.Cały rok
Współpraca z nauczycielami w zakresie propagowania czytelnictwa.Cały rok
  • WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI.
Inspirowanie do czytania: „Czytamy naszym  dzieciom”.Cały rok
Zaangażowanie Rodziców do akcji „Narodowe Czytanie”.Wrzesień 2024 r.
Informowanie Rodziców o nowościach wydawniczych.Cały rok
  • SAMOKSZTAŁCENIE.
Udział w szkleniach i warsztatach organizowanych przez WOM i CDN Sosnowiec.Cyklicznie
Szkolenia Rady PedagogicznejCały rok
Wzbogacanie warsztatu pedagogicznego, wychowawczego, kształcącego, informacyjnego poprzez śledzenie nowości
z zakresu oświaty oraz innych dziedzin wiedzy.
Cały rok
Udział w konferencjach  szkoleniowych, kursach,  warsztatach organizowanych przez inne biblioteki.Cały rok
  • PROPAGOWANIE CZYTELNICTWA POPRZEZ:
Reklamowanie książek – plakaty, gazetki czytelnicze, wystawy nowości książkowych.Cały rok
Organizacja szkolnych konkursów czytelniczych: Zakładki książkowe dla klas I – III,Szkolny konkurs czytelniczy – „Moja ulubiona wakacyjna książka” dla klas IV – VIII,Szkolny konkurs z wiedzy o Europie dla klas IV – VIII: „Jestem Europejczykiem” Szkolny konkurs „Pięknego czytania” dla klas V – VIII.Szkolny konkurs „Pięknego czytania” dla klas I – IV.Szkolny konkurs czytelniczy „Moja ukochana książka na walentynki” – plakat      Wrzesień – październik 2024 r.   Wrzesień 2024 r.   Październik 2024 r.       Kwiecień 2025 r.   Luty 2025 r.   Luty 2025 r.      
Organizacja mini konkursów czytelniczych.Cały rok
KONKURSY MIĘDZYSZKOLNE 
Organizacja Międzyszkolnego Konkursu Plastyczno – Technicznego: „Najpiękniejszy stroik świąteczny” edycja VIII.I semestr listopad/ grudzień 2024 r.
Organizacja Międzyszkolnego Konkursu: IX edycja konkursu dla szkół podstawowych w dwóch kategoriach „Najpiękniejsza Ilustracja książkowa”.II semestr maj/czerwiec 2025 r.
Szkolny konkurs czytelniczy dla klas I – VIII.Cały rok
Akcja czytelnicza – „Cała Polska czyta dzieciom”.Cały rok
Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy – akcjaII semestr – styczeń 2025 r.
  

Opracowała mgr Daria Niedzielska – Fuhrmann

WSPÓŁPRACA Z BIBLIOTEKĄ FILIA nr 20

Lekcje biblioteczneTerminy do uzgodnienia
Wspólne organizowanie imprez okolicznościowych, konkursów czytelniczychTerminy do uzgodnienia
Wymiana materiałów bibliotecznych w razie potrzeby.Cały rok
Wymiana doświadczeń zawodowych, poprzez uczestnictwo lub organizację spotkań dyskusyjnych.Cały rok
Organizacja wystaw prac uczniów naszej szkoły.Cały rok
Uczestnictwo w ogólnopolskich akcjach czytelniczych – „Bicie rekordu czytania
w jednym momencie”.
Czerwiec 2025 r.
Uczestnictwo w festynach i akcjach czytelniczychMaj 2025 r.
Noc w bibliotece akcja czytelnicza dla uczniów klas III aListopad 2024 r. – termin do uzgodnienia
Międzyszkolny konkurs czytelniczy: „Najpiękniejsza ilustracja do książki” dla Szkół PodstawowychMaj/czerwiec 2025 r. Organizacja gali finałowej